| |
A new
small study shows people with heart disease may be able
to slow down its progression by drinking purple grape juice. Several studies have linked consumption of
grape juice and
wine to a reduction in heart disease risk. Now,
researchers at the University of Wisconsin Medical School
in Madison have found that purple grape juice
slowed the oxidation process of low-density lipoprotein
cholesterol, or LDL cholesterol, known as the
"bad" cholesterol that clogs arteries.
Blood samples were taken from 14 people with heart
disease. After two weeks in which people drank 12 to 14
ounces of grape juice a day, researchers found delayed
LDL oxidation. Purple grape juice is being studied
because it has more flavonoid compounds than white grape
juice. Flavonoids are antioxidants that protect
cells from becoming
damaged. Lead researcher Dr. John Folts says
people may not get the same benefits from eating raisins
or grapes as they do from drinking grape juice because
the juice is processed with
the seeds, which contain about one-third of the healthy
properties. Many grapes sold in grocery stores today are
seedless. The study was partially funded by Welch Foods,
Inc., in Concord, Mass., which manufactures grape juice.
The study was presented this week at the American College
of Cardiology's annual meeting in New Orleans.

|
| It has always been a mystery of how their
love of fine wine saves the French from some
cancers has finally been solved. Resveratrol,
a substance found in many grapes such as
scuppernong, a muscadine variety, was recently
shown to help prevent heart disease and certain
types of cancer. Now Minnie Holmes-McNary of the
University of North Carolina has found that it
works by promoting programmed cell death, a
process that goes wrong in cancer cells. It
blocks NF-kappa B, a protein that turns off the
cell killing process. |
|